Frank Peter

PD Dr. Frank Peter

wissenschaftlicher Mitarbeiter

FAU Forschungszentrum für Islam und Recht in Europa (FAU EZIRE)

Bohlenplatz 6
91054 Erlangen

Sprechzeiten

nach Vereinbarung

seit 2023 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Erlanger Zentrum für Islam und Recht in Europa (EZIRE) der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen Nürnberg
2022-2023 Associate professor at College of Islamic Studies, Hamad bin Khalifa University (HBKU), Doha
2015-2022 Assistant professor at College of Islamic Studies, HBKU
2010-2015 Assistant professor in Islamic and Middle Eastern Studies, University of Bern
2015 Habilitation (venia docendi) in Islamic studies, University of Bern
2006-2009 Postdoctoral fellow at the Department of comparative cultural and social anthropology, European University Viadrina, Frankfurt/Oder
2003-2007 Postdoctoral fellow at the International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM), Leiden
2002 Ph.D., Université de Provence („Imperialisme et industrialisation à Damas, 1908-1939“)
1998-2001 Ph.D. fellowship of French Ministry of Education and Research, Université de Provence (Aix-Marseille I)
1998 M.A. in Middle Eastern Studies, Université de Provence (Aix-Marseille I)

  • History of the Modern Middle East
  • Secularism
  • Anthropology of Islam
  • Political Religion
  • Orientalism and Islamophobia

im erscheinen

  • Conceptualizing Islam: Current Approaches. Mit Paula Schrode und Ricarda Stegmann. London: Routledge.
  • Beyond Islamophobia: A Critical Inventory. Mit Schirin Amir-Moazami. Bielefeld: Transcript.

2021

  • Secularism without Religion: Islam and the Governing of Muslims in France. London: Bloomsbury.

2014

  • Islamic Movements of Europe. Mit Rafael Ortega. London: I.B. Tauris.

2013

  • Islam and the Politics of Culture in Europe: Memory Aesthetics Mit Sarah Dornhof und Elena Arigita. Bielefeld: Transcript.

2012

  • Los movimientos islámicos transnacionales y la emergencia de un ‘islam europe’. zsm. mit Rafael Ortega. Barcelona: Ediciones Bellaterra.
  • Special subsection “The Governmentalisation of islam in Europe”. Current Sociology. 60 (3). Mit Schirin Amir-Moazami.

2010

  • Les entrepreneurs de Damas. Nation, impérialisme et industrialisation. Aufsätze in Fachzeitschriften. Paris: L’Harmattan.

2006

  • Special issue “Authorizing Islam in Europe”. Muslim World. 96 (4). Mit Elena Arigita.

2005

  • Special issue “Islam and the Dynamics of European National Identities”. Journal of Contemporary European Studies. 13 (3). 261-335. Mit Barbara Thériault.

im erscheinen

  • „Islam as ‘the Other’ in Studies of Islamophobia”. In Beyond Islamophobia. Schirin Amir-Moazami und Frank Peter (eds.). Bielefeld: transcript.
  • “The Discursive Tradition Framework: Directions for the Study of Islam after the ‘Asadian Turn’. In Conceptualizing Islam: Current Approaches. Peter, Paula Schrode and Ricarda Stegmann (eds.). London: Routledge.
  • “France” in Encyclopedia of Islam, Third Edition. Fleet, G. Krämer, D. Matringe, J. Nawa. E. Rowson (eds.), Leiden, Brill.

2018

  • “French Secularism and Islam beyond an orderly vision of politics”. In: S. Amir-Moazami (ed.) Der inspizierte Muslim. Bielefeld: Transcript, 159-184.
  • „Genealogien des Religionsbegriffes und die Grenzen der Religionsfreiheit in Europa“. In: F. Zemmin und M. Corrado (eds.) Festschrift für Reinhard Schulze: Moderne im Islam – Islam in der Moderne. Leiden: Brill, 61-84.

2016

  • “Synthèse: La régulation étatique et la liberté de religion”. In: A. Barras and S. Nicolet (eds.) Réguler le religieux dans les sociétés liberals. Geneva: Labor et Fides, 173-181.

2013

  • “The Ambiguity of Law and Muslim Debates about the Contextualisation of Islam in France”. In: S. Behloul, S. Leuenberger, A. Tunger-Zanetti (eds.) Debating Islam. Negotiating Religion, Europe, and the Self. Bielefeld: transcript, 163-180.
  • “The Visual Government of Islam in France”. In.: F. Peter, S. Dornhof and E. Arigita (eds.) Islam and the Politics of Culture in Europe: Memory Aesthetics Art. Bielefeld: transcript, 93-126.
  • “Introduction: Islam and the Politics of Culture in Europe” (with S. Dornhof, E. Arigita). In: F. Peter, S. Dornhof, E. Arigita (eds.) Islam and the Politics of Culture in Europe. Memory Aesthetics Art. Bielefeld: transcript, 9-19.

2012

  • “Muslim ‘Double Talk’ and the Ways of Sharia in France”. In: R. Meijer, E. Bakker (eds.) The Muslim Brotherhood in Europe. London: Hurst, 127-148.

2011

  • “Die Union des Organisations Islamiques de France und die Tradition der Muslimbrüder im Zeitalter der Integrationspolitik”. In: D. Reetz (ed.) Islam in Europa – Religiöses Leben heute. Münster: Waxmann, 145-170.

2010

  • “Welcoming Muslims into the Nation. Tolerance Politics and Integration in Germany”. In: J. Cesari (ed.) Muslims in the West after 9/1. Religion, Politics and Law. London: Routledge, 119-144.

2018

  • “Political Rationalities, Counter-Terrorism and Policies on Islam in the United Kingdom and France”. In: J. Eckert (ed.) The Social Life of Anti-Terrorism Laws. The War on Terror and the Classifications of the ‚Dangerous Other‘. Bielefeld: transcript, 79-108.

2006

  • “Islamic Sermons, Religious Authority and the Individualization of Islam in France”. In: M. Franzmann, C. Gärtner, N. Köck, (eds.) Religiosität in der säkularisierten Welt. Theoretische und empirische Beiträge zur Säkularisierungsdebatte in der Religionssoziologie. Wiesbaden: VS-Verlag, 303-320.

2003

  • “Dismemberment of empire and reconstitution of the regional space: Damascus‘ industries between 1918 and 1946”. In: N. Méouchy and P. Sluglett (eds.) The French and British Mandates in comparative perspective. Leiden: Brill, 415-446.

2002

  • “Les ‚bonnes affaires‘ de la modernisation: les sociétés anonymes et l’industrialisation en Syrie, 1908-1946”. In : N. Méouchy (ed.): France, Syrie et Liban, 1918-1946-Les ambiguïtés et les dynamiques de la relation mandataire. Damascus: IFEAD, 235-257.

2022

  • The Word of God for the Indian Muslim of Today. In Dynamics of Islam in the modern world: Essays in honor of Jamal Malik, hg. von Saeed Zarrabi-Zadeh et al., Leiden, Boston: Brill, S. 121-140.

  • ‘Taking Lessons from the Prophet in Times of War: und Muhammadan Images during the Afghan Resistance, c. 1978–1992.’ In The Presence of the Prophet in Early Modern and Contemporary Islam, Vol. 2: Heirs of the Prophet: Authority and Power, hg. von Rachida Chih, David Jordan und Stefan Reichmuth, Leiden und Boston, MA: Brill, S. 419–47 [Reihe: Handbuch der Orientalistik 159/2].

2021

  • ‘§§ 25–27: Südasien.’ In Philosophie in der Islamischen Welt, Bd. 4/2: 19. und 20. Jahrhundert: Türkei, Iran und Südasien, hg. von Anke von Kügelgen, Basel: Schwabe, S. 1.189–1.365 [Reihe: Grundriss der Geschichte der Philosophie, begründet von Friedrich Ueberweg] (Online-Version HIER)
  • ‘A Ṭālibān Legal Discourse on Violence.’ In Violence in Islamic Thought from European Imperialism to the Post‑Colonial Era, hg. von Mustafa Baig und Robert Gleave, Edinburgh: Edinburgh University Press, S. 123–59 [Reihe: Legitimate and Illegitimate Violence in Islamic Thought 3].

2020

  • ‘Making Sense of “Political Quietism”: An Analytical Intervention.’ In Political Quietism in Islam: Sunni and Shi‘i Practice and Thought, hg. von Saud al‑Sarhan, London: I.B. Tauris, S. 15–32 [Reihe: King Faisal Center for Research and Islamic Studies Series 1]

2016

  • ‘Radical Egalitarianism in the Frontier: Of Pious Missions and Challenging the Elders.’ In Dynamics of Change in the Pak‑Afghan Borderland: The Interplay of Past Legacies, Present Realities and Future Scenarios IV, hg. von Sami Raza und Shahida Aman, Peshawar: University of Peshawar Press, S. 91–126.
  • ‘Südasien.’ In Islam: Einheit und Vielfalt einer Weltreligion, hg. von Rainer Brunner, Stuttgart: Kohlhammer, S. 589–607.

2015

  • s.v. ‘Iman’ und s.v. ‘Imam.’ In Key Concepts in Modern Indian Studies, hg. von Gita Dharampal‑Frick, Rachel Dwyer u.a., New Delhi et al.: Oxford University Press / New York: New York University Press, S. 111–3.
  • ‘Legal Discourses on Faith in the Pak‑Afghan Borderlands.’ In Dynamics of Change in the Pak‑Afghan Borderland: The Interplay of Past Legacies, Present Realities and Future Scenarios, hg. von Shahida Aman und Muhammad Ayub Jan, Peshawar: University of Peshawar Press, S. 198–220.

2014

  • ‘Abused Rationality?—On the Role of maʿqūlī Scholars in the Events of 1857/8.’ In Mutiny at the Margins: New Perspectives on the Indian Uprising of 1857. Vol. 5: Muslim, Dalit and Subaltern Narratives, hg. von Crispin Bates, New Delhi, Thousand Oaks, CA und London: Sage, S. 135–55.

2013

  • ‘Schulen, Netze, Traditionen: Zur Institutionalisierung von Wissen in der persophonen Welt der Frühen Neuzeit.’ In Stifter und Mäzene und ihre Rolle in der Religion: Von Königen, Mönchen, Vordenkern und Laien in Indien, China und anderen Kulturen, hg. von Barbara Schuler, Wiesbaden: Harrassowitz, S. 135–47.

2012

  • ‘Who speaks of what Caliphate? —The Indian Khilāfat Movement and its Aftermath.’ In Demystifying the Caliphate: Advocates, Opponents and Implications for Europe, hg. von Madawi Al Rasheed, Carool Kersten und Metin Shterin, London: Hurst / New York: Columbia University Press, S. 81–94.
  • ‘La Yamaat‑i Islami.’ In Los movimientos islámicos transnacionales y la emergencia de un «islam europeo», hg. von Frank Peters und Rafael Ortega, Barcelona: Edicions Bellaterra, S. 47–56 [Reihe: Biblioteca del Islam Contemporáneo / Biblioteca de Casa Arabe 44]. (Englische Fassung in Islamic Movements in Europe: Perspectives on Public Religion and Islamophobia, London: I.B. Tauris, 2014, S. 23–9).
  • ‘«Und tötet Euch nicht!» Martyrium im Islam zwischen Heilsversprechen und Heilserwartung.’ In Martyriumsvorstellungen in Antike und Mittelalter: Leben und Sterben für Gott?, hg. von Sebastian Fuhrmann und Regina Grundmann, Leiden und Boston, MA: Brill, S. 275–305 [Reihe: Ancient Judaism and Early Christianity/Arbeiten zur Geschichte des antiken Judentums und des Urchristentums 80].
  • s.v. ‘India.’ In The Princeton Encyclopeadia of Islamic Political Thought, hg. von Gerhard Böwering, Patricia Crone u.a., Princeton, NJ: Princeton University Press, S. 21–3.

2011

  • Enacting the Rule of Islam: On Courtly Patronage of Religious Scholars.’ In Court Culture in the Muslim World: Seventh to Nineteenth Centuries, hg. von Albrecht Fuess und Jan‑Peter Hartung, London und New York: Routledge, S. 295–325 [Reihe: SOAS/Routledge Studies on the Middle East 13].
  • (zus. mit Albrecht Fuess): ‘Introduction.’ In Court Culture in the Muslim World: Seventh to Nineteenth Centuries, hg. von Albrecht Fuess und Jan‑Peter Hartung, London und New York: Routledge, S. 1–17 [Reihe: SOAS/Routledge Studies on the Middle East 13].

2009

  • ‘Religious Education in Transition: The Moral and Academic Training of Maulānā Sayyid Abū’l‑Ḥasan ʿAlī Nadwī.’ In Islamica: Studies in Memory of Holger Preißler (1943‑2006), hg. von Andreas Christmann und Jan‑Peter Hartung, Oxford: Oxford University Press, S. 231–55 [Reihe: Journal of Semitic Studies, Supplement Volume 26].
  • s.v. ‘Philosophie: III. Islam.’ In Enzyklopädie der Neuzeit, Bd. 9, hg. von Friedrich Jäger, Stuttgart: Metzler, S. 1.121–5.

2008

  • ‘Wahhābīs and Anti‑Wahhābīs: The Learned Discourse on Sufism in Contemporary South Asia.’ In Sufi Traditions and New Departures: Recent Scholarship on Continuity and Change in South Asian Sufism, hg. von Søren Christian Lassen und Hugh van Skyhawk, Islamabad: Taxila Institute of Asian Civilizations, S. 82–110.
  • ‘«Die Mauer muss weg!», oder: Alles ist für sich singulär. Gedanken zur islamwissenschaftlichen Beschäftigung mit Südasien in Deutschland.’ In Das Unbehagen in der Islamwissenschaft: Ein klassisches Fach im Scheinwerferlicht der Politik und der Medien, hg. von Abbas Poya und Maurus Reinkowski, Bielefeld: transcript, S. 85–104.

2007

  • ‘Wider die Schmach: Zur historisch‑anthropologischen Untersuchung von “Beleidigung” in einigen muslimischen Kontexten.’ In Islamwissenschaft als Kulturwissenschaft I: Historische Anthropologie, hg. von Stephan Conermann und Syrinx von Hees, Schenefeld: EBV, S. 105–37.

2006

  • ‘Standardising Muslim Scholarship: The Nadwat al‑ʿulamāʾ.’ In Asserting Religious Identities: India and Europe, hg. von Satish Saberwal and Mushirul Hasan, New Delhi: Manohar, pp. 121–44.

2005

  • (zus. mit Guido Steinberg) ‘Islamistische Gruppen und Bewegungen.’ In Der Islam in der Gegenwart, hg. von Werner Ende und Udo Steinbach, München: Beck, S. 681–95 (Englische Fassung in Islam in the World Today, Ithaca, NY und London: Cornell University Press, 2010, S. 682–96).
  • ‘The Nadwat al‑ʿulamāʾ – A Chief Patron of madrasa Education in India and Turntable to the Arab World.’ In Islamic Education, Diversity, and National Identity: Dīnī Madāris in India Post 9/11, hg. von Jan‑Peter Hartung und Helmut Reifeld, New Delhi, Thousand Oaks, CA und London: Sage, S. 135–57.
  • ‘Towards a Reform of the Indian madrasa? – An Introduction.’ In Islamic Education, Diversity, and National Identity: Dīnī Madāris in India Post 9/11, In Islamic Education, Diversity, and National Identity: Dīnī Madāris in India Post 9/11, hg. von Jan‑Peter Hartung und Helmut Reifeld, New Delhi, Thousand Oaks, CA und London: Sage, S. 11–36.

2004

  • ‘«Überall ist Kerbala!» – Überlegungen zu 12er‑schiitischen Vorstellungen von sakralem Raum.’ In Mental Maps – Raum – Erinnerung: Kulturwissenschaftliche Zugänge zum Verhältnis von Raum und Erinnerung, hg. von Sabine Damir‑Geilsdorf, Angelika Hartmann und Béatrice Hendrich, Münster et al.: LIT, S. 259–82 [Reihe: Kulturwissenschaft: Forschung und Wissenschaft 1].
  • ‘Die fromme Stiftung (waqf): Eine islamische Analogie zur Körperschaft?’ In Die verrechtlichte Religion: Der Öffentlichkeitsstatus von Religionsgemeinschaften, hg. von Hans G. Kippenberg und Gunnar Folke Schuppert, Tübingen: Mohr‑Siebeck, S. 287–314.
  • ‘The Land, the Mosque, the Temple. 145 Years of Dispute over Ayodhya.’ In Ayodhya 1992–2003: The Assertion of Cultural and Religious Hegemony, hg. von Richard Bonney, Leicester: Centre for the History of Religious and Political Pluralism–Institute for the Study of Indo‑Pakistan Relations / New Delhi: Media Publishing House, S. 22–46 [Reihe: South Asian History Academic Papers 9].

2002

  • ‘(Re‑)Presenting the Other? Erkenntniskritische Überlegungen zum Orientalismus.’ In Räume der Hybridität: Postkoloniale Konzepte in Theorie und Literatur, hg. von Christof Hamann und Cornelia Sieber, Hildesheim, Zürich und New York: Georg Olms Verlag, S. 135–50 [Reihe: Passagen 2].
  • s.v. ‘Naqshbandiyya Sufi Order.’ In Religions of the World: A Comprehensive Encyclopedia of Beliefs and Practices, Bd. 3, hg. von J. Gordon Melton und Martin Baumann, Ann Arbor, MI: ABC‑Clio, S. 910f.
  • s.v. ‘Chishtiyya Sufi Order.’ In Religions of the World: A Comprehensive Encyclopedia of Beliefs and Practices, Bd. 1, hg. von J. Gordon Melton und Martin Baumann, Ann Arbor, MI: ABC‑Clio, S. 263f.
  • (zus. mit Jamal Malik) ‘Islam auf dem indischen Subkontinent.’ In Indien – Wege zum besseren Verstehen: Fächerübergreifende Unterrichtsmaterialien, hg. von Clemens Jürgenmeyer u.a., Gotha und Stuttgart: Klett‑Perthes, S. 121–4.

2001

  • ‘Reinterpretation von Tradition und der Paradigmenwechsel der Moderne: Abū l‑Aʿlā Mawdūdī (1903‑1979) und die Jamāʿat‑i Islāmī.’ In Sendungsbewußtsein oder Eigennutz: Zu Motivation und Selbstverständnis islamischer Mobilisierung, hg. von Dietrich Reetz, Berlin: Das Arabische Buch, S. 107–26 [Reihe: Studien des Zentrums Moderner Orient 15].

2018

  • “Training of Imams and the Fight against Radicalization”. IEMed Mediterranean Yearbook 2018. 342-345.

2015

  • “Debating Islam in the Republic after the Paris Attacks”. Online magazine eutopia (9 February).

2007

  • “Ham, Mozart, and Limits to Freedom of Expression” (with Alexandre Caeiro). ISIM Review. 19. 26-27.

2006/2009

  • “France”. In: John Esposito (ed.) Oxford Encyclopedia of the Islamic World. Oxford: Oxford University Press.

2005

  • “Moslims in Europa”. In Dick Douwes et al. (eds) Nederlandse Moslims. Van migrant tot burger. Amsterdam: AUP. 9-17.

2003

  • “Training Imams and the Future of Islam in France”. ISIM Newsletter 13. 20-21.

2019

  • Review essay “Approaching the Study of Secular Power and Islam”. Comparative Islamic Studies. 12 (1). 211-223.

2018

  • Review of “Muslim Brothers in Europe. Roots and Discourse” (Brigitte Maréchal). Studia Islamica. 113. 282-286.
  • Review of “Islam and Secularity: The Future of Europe’s Public Sphere” (Nilüfer Göle). Journal of Islamic Studies. 0:0, 1-4.

2008

  • Review of Thomas Philip and Christoph Schumann: From the Syrian Land to the States of Syria and Lebanon. Revue des Mondes Musulmans et de la Méditerranée, 121/122, 287-290.

2005

  • Review of Thomas Eich: Abu l-Huda as-Sayyadi. Eine Studie zur Instrumentalisierung sufischer Netzwerke und genealogischer Kontroversen im spätosmanischen Reich. Der Islam, 82, 187-193.
  • Review of Jochen Blaschke et al: Muslims in Europe. A Bibliography. Der Islam, 82, 196-198.
  • Review of Huri Islamoğlu: Constructing Modernity. Muslim World Book Review. 25,3, 47-49.
  • Review of Jens Hanssen et al.: The Empire in the City. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 47,2, 267-271.

2004

  • Review of Jacob Metzer: The Divided Economy of Mandatory Palestine. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 44,4, 600-602.

Forschungsgemeinschaften

  • Swiss National Science Foundation
  • Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
  • Netherlands Organisation for Scientific Research

Zeitschriften

  • Acta Politica
  • Anthropological Theory
  • Archives de Sciences Sociales des Religions
  • Critical Research on Religion
  • Current Sociology
  • Ethnic and Racial Studies
  • Ethnicities
  • International Journal of Middle East Studies
  • Islam and Christian-Muslim Relations
  • Journal of Ethnic and Migration Studies
  • Journal of Islamic Ethics
  • Journal of Muslims in Europe
  • Open Theology
  • Politics & Religion
  • ReOrient
  • Sociologie & Sociétés

Verlage

  • Brill
  • Routledge
  • Springer
  • Berghahn